Hvorfor skal du kjøpe EV-ladestasjon?

 

Å eie elektrisk kjøretøy er en ganske annen opplevelse sammenlignet med å eie forbrenningsbil (ICE). På grunn av begrenset rekkevidde og det faktum at det ikke er enkelt og billig å bruke hurtigladestasjon, bør man vurdere å installere personlig ladestasjon i garasjen hans. Faktisk er det i de fleste EU-land ganske dyrt å bruke offentlige EV ladestasjoner . Prisen på elektrisitet @ offentlig lader kan være med 300-400% påslag i forhold til strømpris du betaler hjemme (f.eks. I Norge betaler du 0,12 euro / kwh hjemme og nesten 0,5eur / kwh @ offentlig lader). Så din private EV-ladestasjon vil lønne seg ganske snart. Men enda viktigere er at du reduserer rekkeviddeangsten din, da du vil sørge for at du hver morgen har nesten fulladet batteri i bilen (vær oppmerksom på at du bare må lade opptil 80% av batterikapasiteten din for å minimere langsiktig batteriforringelse).

Volts, amps, kilowatts and phases

Hvis du snakker generelt, vil høyere volt, ampere eller kilowatt bety mer strøm. Ved beregning av EV-ladestasjonskostnader bør man imidlertid forstå forskjellene mellom disse vilkårene.

Forklaring – Det er best å tenke på volt, ampere og kilowatt som om du flytter vann i stedet for strøm:

• Volt i elektrisitetsverdenen er som vanntrykket i røret. En ladestasjon på nivå 2 bruker 220-240 volt stikkontakt (som stikkontakten til kjøleskapet).
• Forsterkere måler strømningshastighet. Du kan tenke på diameteren på vannrøret og volumet av vann som kommer ut av et rør i et gitt øyeblikk. De fleste EV-ladestasjoner har 16 eller 32 ampere strøm.
• Kilowatt måler hvor mye effekt du får når du multipliserer volt (trykk) og ampere (volum).
• Faser – Enfaset strømforsyning har en tydelig bølgesyklus mens; trefase har tre forskjellige bølgesykluser. Enfase krever at en enkelt ledning kobler til kretsen mens; 3-fase trenger 3-ledninger. Spenningen til enfasen er 230V, mens trefasespenningen er 415V.
Hvis du for eksempel velger 16A, 220V x trefasetilader, vil den levere 16x220x3 = 10,56kWh per time sammenlignet med 7kwh som kan leveres per time fra ev ladestasjon med 32A og 220V (en fase). Vær oppmerksom på at Storbritannias elektriske nett ikke støtter 3-fase elektrisitet.
• Alle ladestasjoner på nivå 2 bruker 220 – 240 volt, og derfor er den viktigste parameteren forsterkere og fase.

 
EV lade stasjons pris
EV charging station price

CHRG Network’s advise

I tilfelle du skal bruke ladestasjon for egen hånd, vil en enfase 7kw (32A) ladestasjon være tilstrekkelig. Hvis du parkerer EV 10 timer i løpet av natten, fyller det til og med Tesla-batteriet. I tilfelle du vurderer å dele ladestasjonen din med naboer eller andre EV-sjåfører, bør du ikke nøye deg med mindre enn 11kw. Eller enda bedre – velg ladestasjon på 22kw. Det vil levere mer strøm i løpet av samme tid, og vil dermed sikre bedre lønnsomhet for ladepunktet.

Pris for ladestasjoner


Prisen på ladestasjonen
kan variere avhengig av bygget kvalitet, effekt, funksjonalitet osv.

Til omtrent 600 euro er prisen for den billigste og mest enkle modellen. Imidlertid kan modeller med 3G, 22kw utgang, skjerm og andre tilleggsfunksjoner øke kostnadene til nesten 1500 euro. Du må også huske på kostnadene ved installasjon. Avhengig av kravene til installasjonen og pris for elektrikertjeneste i ditt område, kan installasjonen starte fra noen hundre euro.

Heldigvis er det billigere å kjøpe opp en ladestasjon enn å kjøpe tradisjonelt drivstoff. Faktisk kan du spare flere tusen euro i året på å kjøre en EV. Over tid vil du kunne betale kostnadene for ladestasjonen, spesielt hvis du kombinerer din EV med takterrasse.